Cykelöverfarter

09.09.2022

Cykla är bra, man får träning och man gör ett signifikant bidrag i kampen för ett fungerande klimat. Det är faktiskt mycket mycket bättre än att ta med egna kassar till Ica eller Coop. Det kanske kommer som en överraskning men det kommer inte att räcka med att endast ta med sig egna kassar till affären, det krävs mer, som att låta bilen stå och ta cykeln.

Men om man nu vill cykla och om man nu vill att även barnen ska cykla till och från skolan så står det ganska högt upp på listan att de ska kunna cykla säkert i vår lilla köping. Fördelen med Ljusdal är att det inte finns mycket backar, faktiskt så finns det i princip bara en sluttning och den är varken speciellt brant eller lång. Har man väl bara klarat av de ca 400 meter från hotellgatan upp till Ica Åsen eller motsvarande sträcka från Coop upp till Ljusdals IP så är det bara att cykla på.. Men om man tycker att dessa två backar är för mycket så kostar en elcykel i dagsläget inte så mycket. Fast elen är dyr, speciellt här i Ljusdal men det få bli ett annat kapitel.

Om man tittar på en annan ort som till exempel Stockholm så skiljer sig situationen markant åt jämfört med Ljusdal. Jag tänker då på hur man prioriterar cykeln som transportmedel, inte på annat som storlek, utbildningsgrad, kvadratmeterpriser, kommunikationer eller liknade saker. För trettio år sedan var möjligheterna att cykla på cykelbanor och en trafiksituation anpassad till cykeln begränsade i Stockholm. Det var rent ut sagt förenat med livsfara att ta sig fram trampandes i stockholmstrafiken. Idag är situationen en annan. Alla cyklar fortfarande som idioter men gör det på väl genomtänkta cykelbanor och genom korsningar där man faktiskt tänkt på andra färdmedel än bilen när man planerade trafikströmmen.

Korsning Åsgatan Verkstadsskolevägen
Korsning Åsgatan Verkstadsskolevägen

Här i Ljusdal är man i stora delar kvar på i den konservativa tanken att det är bilar som kör i köpingen, cyklar får klara sig själva och inget att bry sig om så länge de inte repar lacken på bilarna vid kollision.

Man tänker helt enkelt inte. Ett strålande exempel är korsningen vid ICA-åsen där cyklar som kommer från Åsgatan på den kombinerade cykelbanan och trottoar, en vanlig lösning i Ljusdal, måste göra två nittiograderssvängar för att komma över gatan. Men först måste man hoppa av cykeln och gå över. För givetvis är det ett övergångsställe, alltså något som är till för de gående.

Om du cyklar över ett övergångsställe så har bilar ingen väjningsplikt, en cykel är ett fordon och ett fordon där man går är inte ok rent regelmässigt. Så alla barn som cyklar till Gärdeåsen, Tallbacken eller Stenhamre, vilken skola de nu går på, måste alltså hoppa av cykeln och gå över.

Seriöst, hur bra tror ni att det går? Självklart kommer ungarna att cykla över övergångsstället, alternativt snedda rakt över korsningen för att komma till cykelbanan på andra sidan. För det är ju så, att efter att ha tagit sig över gatan på övergångsstället så måste man göra två nittiograderssvängar till för att komma tillbaka till cykelbanan. Ska man göra något besvärligt så är det bäst att göra det ordentligt. (Du kan läsa lite om hur ett övergångsställe är tänkt att fungera här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Overgangsstalle/)

När de byggde om och gjorde övergångsstället även till ett farthinder för bilar så var nog tankeverksamheten avslagen. Mer krångligt sätt att korsa en gata med cykel får man nog leta efter. Det saknas helt enkelt en cykelöverfart. (Du kan läsa lite om hur en cykelöverfart är tänkt att fungera här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/)

Korsning Verkstadsskolevägen och Hotellgatan
Korsning Verkstadsskolevägen och Hotellgatan
Verkstadsskolevägen
Verkstadsskolevägen

Så här fortsätter det. Om man väljer att följa Verkstadsskolevägen ner till Hotellgatan så passerar man några tvärgator där bilarna har väjningsplikt. Det roliga här att de första två faktiskt har cykelpassager. En cykelpassage, till skillnad från cykelöverfart, har vägmarkering men inga vägskyltar. Bilar har väjningsplikt gentemot cyklar och moped klass 2. Frågan är varför man inte investerade i ett par vägskyltar för tydlighetens skull? Utan en vägskylt som markerar att här passerar cyklar och man måste väja för dem, hur ska då Ljusdals bilister förstå det? De har ju svårt att förstå att en cykel är ett fordon som de måste ta hänsyn till i trafiken så hur ska de då förstå detta?

 Den tredje tvärgatan har ingenting förutom skylten för väjningsplikt av någon outgrundlig anledning och då bilister i vår köping varken fattar högerregel eller att en cykel är ett fordon och att de även måste väja för dem också så kan det bli konstigt, eller farligt om man har otur.

När man sen kommer ner till Hotellgatan så måste man korsa denna för att fortsätta på cykelbanan, ja då är det dags att kliva av cykeln igen. För där finns givetvis ett övergångsställe för gående. Hej å hå. Det gäller verkligen att krångla till det.

Rondellen vid Coop
Rondellen vid Coop

Sedan kommer vi till det där med allmänna trafikregler. Bilister har som jag nämnde tidigare mycket svårt för högerregeln, och det gäller cyklar i ännu större utsträckning. Så om du cyklar och bilen har väjningsplikt, stanna. Du kommer garanterat bli påkörd annars.

Om man sedan roar sig med att cykla längs med Ljusdals huvudgata så är det bara att tvärnita för de bilar som ska ut på samma gata. Det där att med att stanna vid skylten för väjningsplikt och inte blockera cykelbanan eller köra på en cykel, det fungerar inte. Bilister förstår helt enkelt inte funktionen korsade cykelbana. Det tror att bilen är det enda som räknas. I normala städer när sådant sker brukar i alla fall bilisten ha vett att skämmas, men inte här. Vilket egentligen inte är så konstigt om man inte förstår de basala trafikreglerna.

Sedan får någon gärna förklara hur det är tänkt att man ska cykla genom den enda korsningen med rödljus i denna köping? Det är kan man lugnt säga omöjligt. Cykelbanor som egentligen bara upphör att existera. Men att kombinera cykelbanor med ett rödljus blev nog lite för mycket för den som planerade detta. Man skulle kanske tänka sig ett studiebesök i en annan stad, typ vilken som helst som har cykelbanor och rödljus. Kanske Uppsala, Kalmar, Växjö, Eskilstuna, Jönköping, Norrtälje eller vilken som helst.

Då kunde man faktiskt fått lite tips på hur man ska göra, och det räknas inte som plagiat utan är helt ok, inte olagligt eller någonting. Man kunde kanske fråga någon i den kommunen, de skulle nog utan problem kunna tillhanda hålla en ritning. (Ritning är ungefär som en teckning som berättar hur det ska se ut i verkligheten.) Då kanske det hade sett lite annorlunda ut.

Det enda rödljuset i Ljusdal
Det enda rödljuset i Ljusdal

Så här fortsätter det genom hela köpingen. Om man nu vill att människor ska cykla kanske det vore bra om man började med att ha en plan för hur gator och cykelbanor sak anpassas så att cyklisterna faktiskt kan ta sig fram utan att riskera livet. Det är ganska viktigt med tanke på bilisternas begränsade kunskap och brist på hänsyn, Ett litet tips, även om du har lagen på din sida är det inte ok att köra rakt över ett övergångsställe när en sexårig liten knatte trampar över på sin lilla cykel. Att du är en medelålders man i en lite till åren kommen fyrhjulsdriven bil är ingen ursäkt, tvärt om.

Men om man ska vara bäst på att vara sämst i alla kategorier så då kan man fortsätta på det inslagna spåret. Vilket då gäller både kommunens planerare och bilisterna i allmänhet.

Skapa din hemsida gratis!